15 trükk, amivel kicsalják a bevásárlásnál a pénzedet
Nem véletlenül mondják, hogy készíts listát a bevásárlás előtt és bármekkora is a csábítás: tartsd magad az eredeti vásárlási szándékodhoz! A szupermarketek felépítése – a parkolótól a pénztárig – olyan, hogy a fogyasztók minél több pénzt költsenek el a vásárlásaik alkalmával. A Busines Insider összeállított egy 15 pontos listát azokról a trükkökről, amelyekkel kicsalják a fogyasztók pénzét. A vásárló csak beugrik egy tejért, s amikor kijön az üzletből, van nála a tejen kívül jégkrém (mert le volt árazva), friss pékáru (mert jó az illata) és egy magazin is (mert Liptai Claudia a címlap tanúsága szerint ismét randevúzik). Összességében a szupermarket a fogyasztók számára maga a paradicsom!
1. Bevásárlókocsi
Az 1938-as találmány azt a célt (is) szolgálja, hogy a vásárlók minél nagyobb mennyiségű árut tudjanak könnyen elvinni.
2. A bejárat közelében
A bevásárlóközpontok bejáratai közelében általában virágok, friss pékáru és szeszesitalok találhatóak. Ezek az átlagosnál nagyobb árréssel rendelkező termékek tökéletesen alkalmasak arra, hogy a fogyasztókat jobb kedvre derítsék és növeljék azok vásárlási hajlandóságát!
3. Nyálképzés
A másik ok, amiért a virágokat és a friss pékárut a bejáratok közelében helyezik el az illat, amely beindíthatja például a nyálképzést.
4. Alapvető élelmiszerek
Az alapvető élelmiszereket rendszerint az áruházak egy távoli szegletében helyezik el, így a vásárlóknak keresztül kell menni az egész épületen, hogy ezekhez a gyakran vásárolt árucikkekhez jussanak.
5. Hosszú polcsorok
A szinte megszakítás nélküli polcsorok arra kényszerítik a vásárlókat, hogy hosszasan olyan áruk között sétáljanak, amelyek beszerzése nem is szerepelt az eredeti terveik között.
6. Jobbra a kelendő holmik
A legtöbb üzletben a közlekedési rendhez hasonlatosan jobbról balra „áramoltatják” a vásárlókat. Ennek megfelelően a legkelendőbbnek vélt árukat is jobb kéz felől helyezik el a polcokon.
7. Szemmagasságban
Szemmagasságban azokat az árukat helyezik el, amelyeket a leginkább ránk akarnak sózni az üzletek. Ezek rendszerint márkás, vagy akár luxus termékek. Az olcsó és nem feltétlenül silány minőségű tömegárunak ugyanakkor rendszerint csak az alsó polcokon jut hely.
8. Sírjatok, gyerekek!
A gyerekeknek is külön figyelmet szentelnek: az ő szemmagasságukban cukrozott gabonaféléket, mesefigurás, színes csomagolású termékeket helyeznek el. A síró gyerekek már könnyen ráveszik a rohanó szülőket arra, hogy még több pénzt költsenek.
9. Kóstolók és termékbemutatók
A nálunk is divatossá vált kóstolókkal lelassítják a vásárlók haladását, hogy ezzel mindinkább az eszükbe véssék az új termékeket.
10. A méret igenis számít!
Az üzletekben tágas tereket alakítanak, mert a vásárlók nem tartózkodnak szívesen zsúfolt, szűk helyeken.
11. Színhatás
A meleg színek vonzzák az embereket. A hűvös színek ugyanakkor szemlélődésre ösztönöznek és ezáltal is növelve az értékesítés sikerességét.
12. Még a zene is számít!
Egyes kutatások szerint a lassú a zene az embereket is lelassítja, ezáltal több időt és pénzt is szánnak a vásárlásra. A hangos zenétől ugyanakkor türelmetlenné válhatunk és ez akár vásárlás nélküli távozásra is ösztönözhet bennünket.
13. Az áruházak legjövedelmezőbb része
Az áruházak legjövedelmezőbb területe a pénztáraknál található. A hosszas sorban állás közben a vásárlók végül engednek a csábításnak és leemelnek valamit a drága csokik, rágók és színes magazinok közül.
14. Törzsvásárlói kártya
A törzsvásárlói kártyák használatával lehetőséget arra, hogy az üzletláncok ingyenesen információkat kaphassanak a vásárlási szokásainkról. Noha az ilyen információkat szolgáltató kutatások súlyos összegekbe kerülnének az azt megrendelő üzletláncok számára.
15. Reklámok
Összeállításunk végén kiemelnénk még a reklámokat, amelyeket elsősorban a gyártók készíttetnek. Ezek néha a hazugságoktól sem mentesek. Példaként említhetnénk a Calgon magyarországi forgalmazóját, amelyet néhány hete a Gazdasági Versenyhivatal büntetett meg, hiszen valótlanul állította, hogy az ecet tönkreteheti a mosógépeket.